Wie is de Henna Kunstenaar achter Hand of Fatima?
Zij is op 14-jarige leeftijd begonnen te experimenteren met henna.
Doordat er vrijwel nauwelijks informatie ter beschikking was, het internet was lang niet zover ontwikkelt als tegenwoordig en ook de neqachet (hennavrouwen) in Marokko hielden hun recept en techniek geheim, was Fatima op zichzelf aangewezen.
Na vele mislukte recepten, henna die te dun of juist te dik was, naalden die verstopt raakten, spuiten die braken en kleur die niet donker genoeg werd, heeft zij de moed nóóit opgegeven. Ze is door gegaan tot haar beoogde doel was bereikt. Door deze instelling heeft zij kunnen bereiken wat ze vandaag de dag heeft bereikt.
Een Henna Artieste die zo vakbekwaam is, dat zij door velen gezien wordt als inspiratiebron. Fatima Oulad Thami is de eerste die "het vak Henna Kunst in Nederland" met succes op de kaart heeft gezet.
Het is inmiddels ruim 20 jaar later en Fatima Oulad Thami is de meest gevraagde Henna Artieste in Nederland.
Dit is wat zij te vertellen heeft over haar vak:
"Voor mij staat henna symbool voor het vieren van je vrouwelijkheid"
Henna Kunst, schoonheid en vrouwelijkheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.Het is ruim 30 jaar geleden dat ik mijn eerste hennasessie kreeg in Marokko.
Als klein meisje van vier jaar werd ik samen met mijn moeder onder handen genomen. De geur van de vers gemaakte hennapasta vergeet ik vanaf dat moment nooit meer. Het was een beproeving van geduld. Mijn buurmeisje tekende een visgraatmotief over mijn handen en voeten met een klein stokje. Het duurde tot middernacht en ik viel in slaap.......
Ik weet nog heel goed hoe mooi ik mij voelde, toen ik de volgende dag, als klein meisje voor de eerste keer met oranje handpalmpjes en nageltjes rondliep. Ik voelde mij een hele dame. Net als mijn geliefde tantes, liep ik nu rond met henna op mijn handen en voeten, trots dat ik deel uitmaakte van "iets veel groters", een ondefinieerbaar gevoel.........
Die fascinatie voor henna is nooit meer over gegaan, in tegendeel, naarmate ik ouder werd, werd het alleen maar sterker. Elke vakantie die ik in Marokko doorbracht was niet compleet als ik niet met een hennaversiering terug naar Nederland zou komen.
Na weer een bezoek aan Marokko besloot ik om niet alleen met een hennaversiering terug te komen, maar ook met de juiste spullen die ervoor nodig waren om hennaversieringen te maken. Met als doel mijzelf op te leiden tot Henna Kunstenares. Mijn fascinatie werd mijn passie.
Ik begon met de traditionele Marokkaanse motieven, ook wel Fessi genoemd, maar naarmate ik meer ervaring opdeed, kwamen daar ook Indiase patronen bij en motieven uit de Golfstaten, ook wel Khaliji genoemd; spreek uit: galiezjie.
Mijn passie en liefde voor de Henna Kunst vormden mijn gedrevenheid om vooruit te gaan en mijn henna skills te ontwikkelen. Er volgden bruiloften, vrouwendagen, oriëntaalse feesten, culturele projecten, kinderfeestjes en nog veel meer. Ook de media pikte mijn Henna Kunst op. Ik werd geïnterviewd voor bekende magazines als o.a. Happinez en Ikea Live en ook in televisie programma's van o.a. NCRV en NTR heb ik mijn passie mogen delen.
Mijn passie werd een uit de hand gelopen hobby met als natuurlijk gevolg de oprichting van mijn bedrijf "Hand of Fatima".,Het ondefinieerbare gevoel van iets groters bleef me achtervolgen en ik besloot om erachter te komen wat de betekenis ervan was. Ik voelde dat ik voor een gesloten deur stond, waarachter zich een wereld bevond.
Ondertussen werd mijn techniek steeds verfijnder en kreeg ik meer en meer opdrachten. Ik reed inmiddels door heel Nederland met mijn henna koffertje. Overal kwam ik in aanraking met mensen die zelf nog nooit een Henna Ritueel van dichtbij hadden meegemaakt.
Mijn wereld ging voor ze open. Door mijn ervaringen opende de deur zich steeds verder en werd mij de betekenis van "iets veel groters" langzaam maar zeker duidelijk. Mijn bewustwording groeide. Wat tot op heden enkel een raadselachtig gevoel was gebleven, kon ik nu definiëren. Het "iets veel groters" was een verhaal. Een geschiedenis om precies te zijn. De reis die de Henna Kunst heeft gemaakt, zowel door de tijd, als van "Oost naar West", opgetekend en overgedragen.
Een cultuur die tot op heden onderbelicht is gebleven, omdat vrouwen zich altijd achter de schermen bevinden. Het waren deze vrouwen die hun waardevolle kennis in het geheim hebben doorgegeven van moeder op dochter en van generatie op generatie. Deze kennis toevertrouwt aan de vrouwengemeenschap en behoed voor duizenden jaren.
Ik werd mij bewust van mijn rol in dit verhaal.
Ik ben een schakel tussen heden, verleden en wellicht zelfs de toekomst.
Ik ben een van de bruggen waarover schatten van Oost naar West vervoerd worden.
Of, om het echt kloppend te maken in mijn geval, van Afrika naar Europa.
"Henna Kunstenaarschap is een lifestyle"
Ik breng de Henna Kunst naar een volgend level. In Marokko wordt gezegd dat henna Baraka bevat. Baraka is het beste te vertalen met spirituele zegeningen. Henna is dus gezegend en het geeft zegeningen door van hand naar hand bij aanraking van de hennaversiering. Ik voel mij, op mijn beurt, gezegend om op deze manier Baraka door te mogen geven.
Ik ben dankbaar voor de taak die voor mij is weggelegd en zal hem dan ook met veel liefde en passie volbrengen.
Salam,
Fatima Oulad Thami